معرفی
_

معرفی

_

 

کارگروه جنوب شرق فرهنگستان علوم پزشکی کشور در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ پیرو ابلاغ ریاست محترم فرهنگستان جناب آقای دکتر مرندی، با مشارکت اعضا هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کرمان و سیستان و بلوچستان با هدف بررسی مسائل و چالش‌های موجود در منطقه و ارائه راهکارهای اصلاحی شروع به‌کار کرده است.
با توجه به واگذاری ماموریت ویژه ادغام آموزش پزشکی در سیستم ارائه خدمات بهداشتی درمانی از سوی فرهنگستان، این کارگروه در این حوزه نیز به صورت ویژه در حال فعالیت می‌باشد.

اعضا
_

اعضا

_

دکتر مهدی افشاری

استاد اپیدمیولوژی- د ع پ زابل

دکتر اسماعیلی

دکتر عباس اسماعیلی

استاد بهداشت محیط – دع پ رفسنجان

دکتر علیرضا انصاری مقدم
استاد اپیدمیولوژی- د ع پ زاهدان
دکتر عباس پرداختی

دکتر عباس پرداختی

استاد فارماسیوتیکس- د ع پ کرمان

دکتر خاکساری

دکتر محمد خاکساری

استاد فیزیولوژی- د ع پ کرمان

دکتر دبیری

دکتر شهریار دبیری

استاد آسیب‌شناسی- د ع پ کرمان

دکتر رضا دهنویه
استاد مدیریت خدمات ب د – د ع پ کرمان
دکتر خدیجه رضایی
دکتر خدیجه رضایی کیخائی
دانشیار پریناتولوژی – د ع پ زابل

دکتر غلامرضا سلیمانی

استاد ف.ت عفونی کودکان- د.ع.پ زاهدان

دکتر فصیحی هرندی
دکتر مجید فصیحی هرندی
استاد انگل شناسی پزشکی- د ع پ کرمان
دکتر رضا ملک پور افشار
استاد آسیب‌شناسی- د ع پ کرمان
دکتر محمدحسین مهرالحسنی
استاد مدیریت خدمات ب د- د ع پ کرمان
خدیجه خانم
دکتر وحید میرزایی
دانشیار ف.ت گوارش- د ع پ رفسنجان
Dr Nakhaie
دکتر نوذر نخعی
استاد پزشکی اجتماعی- د ع پ کرمان
Dr Noorihekmat
دکتر سمیه نوری حکمت
دانشیار مدیریت خدمات ب د – د ع پ کرمان
image
دکتر پیام خزائلی
استاد فارماسیوتیکس- د ع پ کرمان
دکتر ایرانپور
دکتر عابدین ایرانپور
دانشیار آموزش بهداشت وارتقاسلامت – دع.پ کرمان
دکتر سیدوحید احمدی‌طباطبائی
استادیار آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت – د ع پ کرمان
دکتر شریفی

دکتر حمید شریفی

استاد اپیدمیولوژی – د ع پ کرمان

دکتر رضا گودرزی

دانشیار اقتصاد سلامت- د ع پ کرمان

دکتر وحید یزدی فیض‌آبادی
دانشیار سیاست‌گذاری سلامت – د ع پ کرمان
مرجعیت علمی
_

مرجعیت علمی

_

موضوع مرجعیت علمی در سالیان اخیر توجه بسیاری از نهادهای علمی را متوجه خود ساخته و از آن به عنوان یکی از وظایف دانشگاه‌ها یاد می‌شود.

با توجه به اینکه مرجعیت علمی به معنی قطب و محور علمی شدن و کسب جایگاه ممتاز در حوزه علم و دانش است، می‌تواند به یکی از اهداف مهم سند نقشه جامع علمی کشور تبدیل شود.

هرچند شناسایی مصادیق مرجعیت علمی، چالش‌ها و موانع موجود و راهکارهای موثر می‌تواند دستیابی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور به این مهم را تسهیل کند.

در این راستا، اندیشکده آینده‌پژوهی در سلامت اقدام به بررسی و تحلیل مستندات پژوهشی موجود و تحلیل چندلایه‌ای موانع موجود در سطوح فردی، سازمانی و موضوعی در علوم پزشکی نموده است و نتایج این بررسی‌ها در قالب مقاله‌های پژوهشی متعدد منتشر شده است.

ادغام آموزش پزشکی
_

ادغام آموزش پزشکی

_

در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی، آموزش نیروی متخصص بهداشتی درمانی ایران با تحولات شگرف روبرو شد.

ناهمگونی بسیار برنامه‌های آموزشی در دانشکده‌های مختلف، اشتغال عمده متخصصان علوم پزشکی در مؤسسات مربوط به وزارت بهداری یا در بخش خصوصی و عدم مشارکت در آموزش علوم پزشکی کشور، کمبود چشمگیر نیروی انسانی سلامت در اکثر نقاط کشور، فقدان جنبه‌های جامعه‌نگری در آموزش علوم پزشکی و ظرفیت بسیار پائین آموزش علوم پایه پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری (تنها سه دانشگاه و با ظرفیت محدود) بخشی از مسائلی بودند که در در آن سال‌ها گربیانگیر نظام سلامت کشور بودند.

در نتیجه انتشار گزارش تحقیقات فوق، با تصویب مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۶۴ کلیه اختیارات، وظایف و مسؤولیت‌های وزارت فرهنگ و آموزش عالی در آموزش پزشکی به وزارتخانه جدید انتقال یافت و با جداشدن آموزش علوم پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی و ادغام آن در وزارت بهداری و بهزیستی وقت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل گردید.

ادغام آموزش نیروی متخصص بهداشتی درمانی با نظام ارائه خدمات سلامت، بعنوان انقلابی‌ترین حرکت سازمانی، نظام آموزش پزشکی را با شرایط ویژه‌ای مواجه ساخت و در طی سال‌های پس از ادغام، فرآیندهای تصمیم‌گیری، مدیریتی، وظیفه‌ای و عملیاتی این دو سازمان نیز به تدریج متناسب با شرایط جدید دستخوش تغییر گردید.

اکنون پس از گذشت سالیان متمادی از ادغام آموزش علوم پزشکی زمزمه‌هایی در خصوص ناکارآمدی و غیراثربخشی آن به گوش می‌رسد.

در این راستا اندیشکده آینده‌پژوهی در سلامت اقدام به انجام مطالعات گسترده و تولید گزارشات تخصصی در این زمینه نموده است که می‌تواند راهگشای سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی کشور باشد.

ترجمان دانش
_

ترجمان دانش

_

مقالات

_

گزاره برگ

_

گزارش سیاستی

_

نشست‌های تخصصی

_

اولین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ در محل سالن معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد. در این نشست جناب آقای دکتر حقدوست به عنوان رئیس کارگروه به فلسفه راه‌اندازی کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان اشاره کردند.
ایشان فرمودند فرهنگستان علوم پزشکی طبق اساسنامه امکان تاسیس شعبه در مناطق و سایر استان‌ها را ندارد. اما یکی از آسیب‌هایی که فرهنگستان با آن مواجه بوده این هست که تقریبا تهران محور می‌باشد و عمده افراد حاضر در فرهنگستان از شهر تهران هستند. این آسیب‌شناسی در فرهنگستان مطرح شد و نهایتا تصمیم بر این شد استان‌ها کارگروه‌های کلان منطقه‌ای تشکیل دهند و پذیرفته شد کارگروه کلان منطقه ۸ با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه شروع به‌کار نماید.
ایشان همچنین به انتظارات فرهنگستان از کارگروه‌های منطقه‌ای اشاره کردند و فرمودند باید در منطقه جلساتی را تشکیل دهیم و محورهایی را انتخاب کنیم و نهایت خروجی‌هایی در قالب گزارش‌های سیاستی به هیئت رئیسه فرهنگستان ارائه کنیم.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

دومین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.
در این نشست جناب آقای دکتر حقدوست ضمن توضیح در خصوص آئین‌نامه داخلی کارگروه به بررسی اولویت‌های پژوهشی کارگروه نیز پرداختند؛ ایشان به سه اولویت اصلی فرهنگستان اشاره کردند که عبارتند از شبکه‌سازی در کشور و دریافت اطلاعات از دانشگاه‌های مختلف در این زمینه، بحث ادغام آموزش و پژوهش در سیستم ارائه خدمت و همچنین بحث مشکلات ساختاری وزارت بهداشت که منجر به تاخیر در ارائه کارهای علمی می‌شود.

سپس جهت مشخص شدن ترجیحات پژوهشی اعضا جهت همکاری، متن مقاله آسیب‌شناسی بخش پژوهش در نظام سلامت ایران بررسی شد و اعضا پیشنهادات خود را در خصوص این مقاله ارائه نمودند.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

سومین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر نخعی به ارائه خود در خصوص بکارگیری ترجمان دانش در بخش پژوهش و ارائه راهکارها پرداختند.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

چهارمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست سرکار خانم دکتر رضائی به ارائه خود در خصوص بررسی راهکارهای افزایش طرح‌های تحقیقاتی اثرگذار پرداختند.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

پنجمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر حقدوست به خلاصه‌ای از گزارش طرح ادغام با موضوع تحلیل الگوی بومی آموزش علوم پزشکی ایران در راستای تحقق سیادت علمی پرداختند.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

ششمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر فصیحی به ارائه خود در خصوص حفظ و نگهداری نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت پرداختند.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

هفتمین نشست کارگروه جنوب شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۷در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر اسماعیلی به ارائه خود در خصوص PHC Reform و مهارت‌های مورد نیاز پزشکان عمومی آینده پرداختند و توضیحاتی در خصوص مفاهیم زیر به طور گسترده ارائه نمودند:
۱- تعریف سلامتی
۲- تعیین کننده‌های سلامت
۳- نظام سلامت
۴-مفهوم علم بهداشت
۵-مفهوم و سطوح پیشگیری
۷-مفهوم شایستگی و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت
۸-ضرورت‌ها و بایدهای شایستگی
۹-آشنایی با شایستگی‌های ضروری

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

 

 

هشتمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست سرکار خانم دکتر نوری حکمت به ارائه خود در خصوص ادغام آموزش پزشکی در سیستم ارائه خدمات بهداشتی درمانی پرداختند.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید

نهمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۸ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر مهرالحسنی به ارائه خود در خصوص فلسفه علم و چارچوب کلان طراحی یک مطالعه پرداختند.

دهمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۵ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر افشاری به ارائه خود در خصوص مروری بر چالش‌های پژوهش در دانشگاه‌های مختلف ایران پرداختند.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

یازدهمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر دهنویه به ارائه خود در خصوص همگرایی علوم: تجارب منطقه‌ایی، راهکارهای ملی پرداختند.

جهت مشاهده صورتجلسه کلیک کنید.

دوازدهمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر مهرالحسنی به ارائه خود در خصوص نظام علم و نوآوری پرداختند.

 

 

سیزدهمین نشست کارگروه جنوب‌شرق فرهنگستان در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ در محل پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

در این نشست جناب آقای دکتر رشیدی به ارائه خود در خصوص درماندگی آموخته شده پرداختند.

جهت مشاهده صورتجلسه اینجا و اینجا کلیک کنید.