معرفی
_

معرفی

_

دانشگاه‌ها به‌عنوان متولیان اصلی تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص در جامعه نقش اساسی دارند و مهم‌ترین انتظار جامعه از دانشگاه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اعضای پیکر خود این است که از طریق دانشی که پژوهشگران تولید می‌کنند، ارزش‌آفرینی اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

از راهبرد‌های اصلی نیل به این هدف ایجاد فرهنگ و جهت‌گیری کارآفرینانه در استادان و دانشجویان، ایجاد استارت‌آپ‌ها، تاسیس پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و انکوباتورها، تاسیس مراکز پژوهشی دانشگاهی و تقویت اکوسیستم کارآفرینی از طریق همکاری‌های مشترک صنعت و دانشگاه است.

طی سالیان گذشته مراکز رشد با فراهم آوردن حمایت‌های توسعه‌ای، زیرساختی، شبکه‌سازی و ارائه پاره‌ای از تسهیلات مالی سعی داشته‌اند تجاری‌سازی فناوری را سرعت ببخشند اما رشد غیر منتظره شرکت‌های نوپا موجب افزایش انتظارات سرمایه‌گذاران شد و شتاب‌دهنده‌ها پا به عرصه وجود نهادند.

در واقع شتاب‌دهنده‌ها به‌عنوان حلقه‌ی واسط بین کسب و کارهای نوپا و سرمایه‌گذاران می‌باشد که از طریق ۲ برنامه اصلی شامل ترویج فرهنگ کارآفرینی و کمک به ایجاد استارت آپ‌های پایدار شکل گرفتند.

نظر به اهمیت موضوع، شتاب‌دهنده حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با هدف توانمندسازی و حمایت از ایده‌های جدید،استارتاپ‌ها و شرکت‌ها تأسیس شد.

توانمندسازی‌ها و حمایت‌های شتاب‌دهنده به صورت ارائه مشاوره، آموزش و منتورینگ، دسترسی به فضای کاری، دسترسی به شبکه نیروی انسانی، ارزش‌گذاری استارتاپ، برگزاری رویدادها و کمک به جذب سرمایه می‌باشد.

حوزه‌های فعالیت این شتاب‌دهنده شامل فعالیت در زمینه کسب و کارهای نوپای اجتماعی، فناوری‌های نرم مدیریتی و تصمیم‌گیری، سلامت دیجیتال و سایر حوزه‌های مرتبط می‌باشد.

شتاب‌دهنده حوزه سلامت وابسته به پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت ﺑﺮ آن اﺳﺖ که در جهت دستیابی به فناوری‌های روز دنیا و شکل‌گیری نوآوری‌های جدید، از ایده‌های نوپا برای ورود به حوزه کارآفرینی و کسب درآمد حمایت نموده، سرمایه، فضای کار، منتورینگ، مشاوره و شبکه ارتباطی مناسب را در اختیار تیم‌های استارتاپی قرار دهند تا این تیم‌ها بتوانند ایده‌های خود را بر اساس نیازهای بازار بپرورانند و آماده ورود به بازار و تبدیل به کسب و کارهای جدید شوند.

  • رشد اقتصادی و اشتغال زایی
  • رشد نوآوری و فناوری در جامعه
  • کمک به استارت‌آپ‌ها برای پاسخگویی به تقاضای بازار
  • توسعه مهارت‌های رهبری کارآفرینان
  • شناسایی و توانمند‌سازی افراد خلاق و کارآفرین
  • کاهش ریسک اجرای برنامه­‌های تبدیل ایده به محصول توسط صاحبان ایده
  • کاهش زمان و افزایش اثربخشی برنامه تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی ایده
  • فرآهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری( معرفی استارت‌آپ‌ها به سرمایه‌گذاران)
  • ارائه خدمات آموزش و منتورینگ
  • ارائه خدمات مشاوره کسب و کار و برندسازی
  • ارائه خدمات مشاوره مالی
  • ارائه خدمات مشاوره حقوقی
  • ارائه خدمات مشاوره مدیریتی
  • ارائه خدمات دسترسی به شبکه نیروی انسانی
  • ارائه خدمات دسترسی به فضای کاری
  • ارائه خدمات دسترسی به خدمات IT
  • برگزاری رویدادها

خدمات شتاب‌دهنده

_

شتاب‌دهنده حوزه سلامت، خدمات منتورینگ و کوچینگ را به افراد دارای ایده‌های ناب که طی ارزیابی اولیه و مصاحبه پذیرفته شده‌اند و در فرم عضویت درخواست خود را برای دریافت این نوع خدمات اعلام کرده‌اند، ارائه می‌دهد.

کارآفرینان و مدیران موفق در حوزه‌های مختلف این مرکز شتاب‌دهی را در زمینه ارائه خدمات منتورینگ و کوچینگ همراهی می‌کنند.

انواع خدمات منتورینگ شامل:

– آموزش‌های مالی

-آموزش‌های حقوقی

– آموزش روابط عمومی

– آموزش بازاریابی

– آموزش نرم‌افزار

فرآیند ارائه خدمات منتورینگ

پس از ورود تیم استارتاپ به شتاب‌دهنده، در صورتی که در فرم عضویت درخواست خود را جهت استفاده از خدمات مشاوره‌ای اعلام کرده باشد، شتاب‌دهنده خدمات مشاوره‌ای را توسط بهترین مشاوران این حوزه به تیم‌های استارتاپی ارائه می‌دهد.

انواع مشاوره ها شامل:

  • مشاوره کسب و کار و برندسازی
  • مشاوره مالی
  • مشاوره حقوقی
  • مشاوره مدیریتی

فرآیند ارائه خدمات مشاوره‌ای

فضای کار اشتراکی فضایی است برای کسب و کارهایی که در فضای گروهی، در کنار دیگر افراد با تخصص‌های مختلف کار می‌کنند.
این شتاب‌دهنده فضاهای پویا و جذابی را با هدف هم‌افزایی بیشتر برای استارتاپ‌ها و دیگر افرادی که نیاز به فضای کاری دارند فراهم می‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های فضاهای کاری مشترک، رفت و آمد افراد خبره حوزه فناوری به شتاب‌دهنده و امکان آشنایی با آنهاست که امکان شبکه‌سازی خوبی برای افراد حاضر مهیا می کند.

فرآیند دسترسی به فضای کاری

فضای کاری در سه سطح به درخواست کنندگان قابل ارائه است:

تصاویری از فضای کار اشتراکی که شتاب‌دهنده در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد:

رویداد شتاب‌دهی یک گردهمایی کوتاه‌مدت از چند ساعته تا چند روزه است.

این رویدادها می‌توانند رویدادهایی برای انتقال تجربه باشند، یا شبکه‌سازی با دیگر فعالان حوزه یا حتی یک رویداد چند روزه که به صورت عملی بر روی ایده مشخصی تمرین راه‌اندازی کسب و کار می‌کنند.

برخی از رویدادها بر روی حل مسئله مشخصی در یک حوزه صنعتی تمرکز دارند و برخی نیز موضوعات یک حوزه را بررسی می‌کنند.

فرآیند برگزاری رویداد

رویدادهایی که در شتاب‌دهنده حوزه سلامت برگزار می‌شود به شرح جدول زیر می‌باشند.

شتاب‌دهنده حوزه سلامت برای استارت‌هایی که در فرم عضویت، جهت بهره‌مندی از خدمات دسترسی به نیروی انسانی اعلام نیاز کرده‌اند، با بررسی نیازهای استارتاپ، نیروی انسانی حرفه‌ای، متخصص و متعهد را به آن‌ها معرفی می‌کند و جهت عقد قرارداد همکاری بین استارتاپ و نیروی انسانی هماهنگی‌های لازم را به عمل می‌آورد.

به این طریق استارتاپ‌هایی که نیاز به نیروی انسانی حرفه‌ای در زمینه‌های IT، برنامه‌نویسی، بازاریابی، روابط عمومی و… دارند با کمک شتاب‌دهنده به افراد با صللاحیت دسترسی پیدا می‌کنند.

فرآیند دسترسی به شبکه نیروی انسانی

تیم استارتاپ پس از ورود به شتاب‌دهنده می‌تواند از طریق سایت شتاب‌دهنده حوزه سلامت درخواست ارزش‌گذاری استارتاپ را ارسال کند.

تیم ارزش‌گذاری از طریق محاسبه ارزش دقیق دارایی‌های استارتاپ و همچنین محاسبه پتانسل رشد استارتاپ و توانایی آن برای سودآوری در آینده، استارتاپ را ارزش‌گذاری کرده و نتیجه را برای آن‌ها ارسال می‌کند.

همچنین برای ارزش‌گذاری نهایی و دقیق، استارتاپ‌ها به شرکت‌های ارزش‌گذاری همچون شرکت‌های ارزش‌گذار در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارجاع داده می‌شوند.

 لینک فرآیند ارزش‌گذاری استارتاپ

پس از ارزش‌گذاری استارتاپ توسط تیم شتاب‌دهنده، استارتاپ می‌تواند از طریق سایت شتاب‌دهنده حوزه سلامت برای جذب سرمایه‌گذار درخواست دهد.

در این مرحله تیم استارتاپ با ورود به سایت شتاب‌دهنده درخواست خود را جهت جذب سرمایه همراه با آپلود بیزینس پلن و فرم ارزش‌گذاری، ارسال می‌کند.

تیم شتاب‌دهنده ابتدا روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را به استارتاپ پیشنهاد می‌دهد و سپس اقدام به برگزاری رویدادهای سرمایه‌گذاری با حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌کند.

لینک فرآیند جذب سرمایه

شتاب‌دهنده حوزه سلامت پس از ورود استارتاپ به شتاب‌دهنده بر اساس نیاز استارتاپ و سطح رشد ایده، انواع خدمات پشتیبانی را در اختیار آن ها قرار می‌دهد.

انواع خدمات پشتیبانی شامل:

  • دسترسی به خدمات IT
  • استفاده از فضای فیزیکی و کتابخانه‌ها
  • برچسب ورود و خروج
  • ثبت ساعات ورود و خروج

لینک فرآیند دسترسی به خدمات پشتیبانی

حوزه‌های فعالیت شتاب‌دهنده

_

محل تلاقی اطلاع رسانى پزشکى، بهداشت عمومی و مبادلات تجاری است و به اطلاعات و خدمات سلامتی اطلاق می‌شود که از طریق اینترنت و تکنولوژی‌های وابسته، ارائه یا تقویت می‌شوند.

در این سیستم، بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات به طور مستقیم در تماس نیستند و تعامل میان آن‌ها توسط ابزارهای الکترونیک انجام می‌شود.
سازمان جهانی سلامت (WHO)، سلامت الکترونیک را به‌عنوان «استفاده مقرون‌ به‌‌صرفه و ایمن از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در حمایت از سلامت و زمینه‌های مرتبط با سلامت، از جمله خدمات مراقبت‌های بهداشتی، نظارت بر سلامت، ادبیات سلامت و آموزش بهداشت» تعریف می‌کند.

این اصطلاح می‌تواند شامل طیف وسیعی از خدمات یا سیستم‌هایی باشد که در حیطه پزشکی و بهداشت و درمان و فناوری اطلاعات قرار دارند. از جمله:

پرونده الکترونیک سلامت: دسترسی چندین پزشک به صورت همزمان به اطلاعات سلامتی بیمار
پزشک رایانه‌ای: انجام آزمایش‌های تشخیص طبی و دریافت و بررسی نتایج آن
نسخه الکترونیک: قابلیت دسترسی و تجویز دارو به صورت الکترونیکی برای بیماران و انتقال آن به داروخانه‌ها
سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری بالینی: کمک گروهی از متخصصین و پروتکل‌ها و ارائه اطلاعات بیماران به آن‌ها، در تشخیص و درمان بیماری‌ها
سیستم تله مدیسین یا داروی تلفنی: تشخیص مشکلات و بیماری‌های روحی و جسمی و درمان از راه دور

کسب و کار نوپای اجتماعی یا استارتاپ اجتماعی (Social startup) یکی از انواع استارت آپ است که در راستای کسب درآمد ایجاد نمی‌شود؛ بلکه اهداف اجتماعی را دنبال می‌کند.

راه‌اندازی یک کسب و کار با هدف اجتماعی به شما اجازه می‌دهد تا از اصول کارآفرینی خود برای سازماندهی و مدیریت یک کسب و کار سودآور که از تغییرات اجتماعی پشتیبانی می‌کند، بهره ببرید.

این نوع استارت‌آپ‌ می‌تواند در کنار منفعت اجتماعی خود،‌ درآمد نیز کسب کند یا برعکس کاملا رایگان و در راستای بهره‌برداری قشر محروم جامعه راه‌اندازی شود.

ویژگی منحصر به فرد هزاره جدید که از آن با عنوان عصر اطلاعات یاد می‌کنند، نوآوری و تغییر سریع است.

می‌توان گفت عصر جدید عرصه تاخت و تاز سازمان‌هایی خواهد بود که ابزارهای مدیریتی و فناوری‌های نوین را به خدمت خود در آورده‌اند و از آن در راستای افزایش مزیت رقابتی استفاده می‌کنند.

فناوری‌هایی که در زمینه تسهیل فرایندهای مدیریتی و تصمیم‌گیری ایجاد می‌شوند، زیرمجموعه این حوزه از فعالیت‌های شتاب‌دهنده حوزه سلامت قرار می‌گیرند.

ایده‌هایی که هدف آن‌ها ایجاد یک نوآوری خاص می‌باشد و به هیچ کدام از ۳ حوزه‌ی دیگر مربوط نمی‌شود، زیرمجموعه‌ی این حوزه از فعالیت‌های شتاب‌دهنده حوزه سلامت قرار می‌گیرند.

آئین‌نامه‌های مرتبط

_

سوالات پرتکرار

_

بله، کارکنان دولت می‌توانند در هر شرکت خصوصی دارای سهام باشند و هیچ ممنوعیتی از باب تشکیل شرکت و تأسیس آن در این زمینه وجود ندارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

خیر، انجام معامله با دستگاه‌های دولتی ممنوع است مگر در شرایط خاص.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

میزان حق مالکیت مادی به صورت سالانه حداکثر ۵ درصد فروش شرکت براساس توافق فی‌ما‌بین خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

حداکثر سهام هریک از کارکنان دولت نمی‌تواند بیش از ۵% باشد و یا در مجموع چند نفر بیش از ۲۰% سهام را نداشته باشند؛ مگر اینکه تعداد سهامداران بیش از ۱۵۰ نفر باشد و هیچ یک از کارکنان دولت بیش از ۵% سهام نداشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

خیر، با توجه به اصل ۱۴۱ قانون اساسی و قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، کارکنان دولت نمی‌توانند به ریاست یا عضویت هیأت مدیره یا مدیریت عاملی انواع شرکت‌های خصوصی تعیین شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بله، تأسیس شرکت توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و کارمندان دولت بلامانع است و اعضای هیأت علمی می‌توانند با موافقت هیأت امنای همان دانشگاه نسبت به تشکیل مؤسسات و شرکت‌های صددرصد (۱۰۰%) خصوصی دانش‌بنیان اقدام و یا در این مؤسسات و شرکت‌ها مشارکت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

خیر، این مؤسسات و شرکت‌ها برای انعقاد قرارداد پژوهشی مستقیم و یا غیرمستقیم با دستگاه‌های اجرایی، مشمول قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و اصلاحات بعدی آن نیستند؛ مگر آنکه این شرکت‌ها قصد داشته باشند در معاملات یا داوری در دعاوی با اشخاص ذکر شده در زیر شرکت نمایند:

  • دولت یا مجلس یا شهرداری‌ها یا دستگاه‌های وابسته به آنها و یا هر سازمان یا موسسه‌ای که اکثریت سهام یا اکثریت منافع یا مدیریت یا اداره کردن یا نظارت آن متعلق به دولت و یا شهرداری‌ها و یا دستگاه‌های وابسته به آنها باشد.
  • اشخاصی که به نحوی از انحاء از خزانه دولت یا مجلس یا موسسات مذکور در بالا حقوق یا مقرری یا حق‌الزحمه یا پاداش و یا امثال آن به طور مستمر به استثنا حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری قانونی دریافت می‌دارند.
  • مدیران و کارکنان بنگاه‌های خیریه‌ای که از دولت یا از شهرداری‌ها کمک مستمر دریافت می‌دارند.
    جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

شرکت‌های متقاضی پس از ثبت نام و ارائه اسناد مربوطه در سامانه daneshbonyan.ir، توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا، موضوع ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت تأیید، از مزایای عدم شمول قانون راجع به منع مداخله وزرا، نمایندگان مجلسین و کارمندان در معامالت دولتی و کشوری استفاده می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بله، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (دولتی و غیردولتی) مجازند با ایجاد و مشارکت در شرکت‌های دانش‌بنیان که حداکثر ۴۹% سهام آن متعلق به دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و دیگر واحدهای دولتی و مابقی سهام متعلق به اعضای هیئت‌‌‌‌ علمی و دانشجویان و سایر سهامداران بخش خصوصی است، نتایج تحقیقات اعضای هیئت‌‌‌‌ علمی و دانشجویان خود را تجاری‌سازی نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اعضای هیئت علمی موسس، عضو هیات مدیره شرکت، و مدیرعامل با رعایت انجام وظایف آموزشی و پژوهشی خود در دانشگاه و کسب مجوز کتبی از دانشگاه تا یک روز کاری تمام وقت یا دو نیم روز کاری در هفته می‌توانند در شرکت فعالیت داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اجازه فعالیت عضو هیئت علمی در شرکت در ابتدا برای یک سال صادر می‌شود و پس از آن براساس ارزیابی دانشگاه به صورت سالانه قابل تمدید است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بله، با توجه به این که بخشی از فعالیت‌های عضو هیئت علمی در ارتباط با فعالیت‌های فناورانه و تجاری‌سازی است این فعالیت‌ها می‌تواند در ارتقا و ترفیع علمی وی براساس آیین‌نامه ارتقا اعضای هیئت علمی موثر باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

شرکت از نظر حقوقی مستقل از دانشگاه است و دانشگاه هیچ تعهدی در قبال تامین هزینه‌ها، منابع مالی و نیروی انسانی ندارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان به مدت ۱۵ سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان از پرداخت هزینه‌های عوارض و حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

از زمان دانش‌آموختگی متقاضی در مقاطع کارشناسی، ارشد یا دکتری بیش از سه سال برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌های داخل کشـور و بـیش از شـش سال برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور نگذشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دانشجویان دوره‌ی دکتری تخصصی مراکز آموزش عـالی داخـل کشور کـه از پیشـنهاد رسـاله‌ی دکتری خود با موفقیت دفاع کرده‌اند، در صورت موافقت استاد راهنما و تأیید دانشگاه محل تحصـیل خـود می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

متقاضی دانش‌آموخته دوره کارشناسی باید عضو مؤسسان شـرکت دانـش‌بنیـان (عضـو اولـین دوره هیئـت مدیره شرکت) یا مدیرعامل فعلی آن باشد و همچنان در شرکت فعالیت تمام‌وقت داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

شرکت دانش‌بنیان بایـد دارای اظهارنامـه مالیـاتی باشـد و کالاها و خـدمات دانـش‌بنیـان خـود را بـر اسـاس اطلاعات اظهارنامه مالیاتی به فروش رسانده باشد.

هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند یک نفر و به ازای هر پنج میلیارد ریال فـروش سـالانه (بـر اسـاس اظهارنامه مالیاتی) یا به ازای هر ده نفر نیروی کارشناسی شـاغلِ تمـام‌وقـت در شـرکت (بـر اسـاس فهرسـت بیمه)، یک نفر دیگر را معرفی کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

کلیه قراردادهای دانش‌بنیان که به تأئید معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برسند از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها معاف خواهند بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

کلیه دستگاه‌های اجرائی مکلفند علاوه بر اعتبارات پژوهشی که ذیل دستگاه در قوانین بودجه سالانه منظور شده است، ۱% از اعتبارات تخصیص یافته هزینه‌ای و در مورد شرکت‌های دولتی از هزینه‌های غیرعملیاتی را برای امور پژوهشی و توسعه فناوری هزینه کنند.

دستگاه‌ها مکلفند نحوه هزینه کرد را هر شش ماه یک‌بار به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز آمار ایران گزارش دهند و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری موظف است گزارش عملکرد این ماده را به طور سالانه حداکثر تا پایان مرداد ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

همچنین مرکز آمار ایران مکلف است سالانه اطلاعات مربوط به هزینه کرد تحقیق و توسعه را منتشر نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عضویت
_

عضویت

_