معرفی
هدف از تشکیل هیئت اندیشهورز شبکهسازی نخبگانی- همگرایی علوم در حل مسائل اولویتدار استان است.
این هیئت در تلاش است تا با شناسایی مسائل اولویتدار استان و ابعاد هر مساله با بهرهگیری از ظرفیتها و توان علمی رشتههای مختلف علمی و تخصصی اقدام به معرفی راهحل نماید.
خروجی این طرح به هدفمندنمودن کار سایر هیئتهای اندیشهورز و ساختارمندنمودن فعالیتهای ایشان نیز کمک شایان توجه میکند.
بر این اساس لازم است تا اقدامات زیر صورت پذیرد:
– شناسایی مهمترین و چالشبرانگیزترین مسئلههای پیش روی توسعه و رفاه در استان کرمان
– اولویتبندی مسئله
– واکاوری ابعاد آن و شناسایی گروههای هدف
– طراحی و ایجاد پلتفرم برای دریافت نظرات خبرگان و نخبگان استان با تکیه بر خردجمعی (سامانه نظر جمع)
– پایلوت کردن یکی از مهمترین مسائل استان با استفاده از ظرفیت شبکهسازی نخبگانی
اعضا
![haghdoost](https://ifsh-kmu.ir/wp-content/uploads/2023/10/haghdoost-150x150.jpg)
![Dr Mehrolhasani Dr Mehrolhasani](https://ifsh-kmu.ir/wp-content/uploads/2023/11/Dr-Mehrolhasani-100x100.png)
![Bazrafshan](https://ifsh-kmu.ir/wp-content/uploads/2023/12/Bazrafshan-150x150.jpg)
![اقای دکتر دهنویه](https://ifsh-kmu.ir/wp-content/uploads/2024/01/اقای-دکتر-دهنویه-150x150.jpg)
![دکتر فصیحی هرندی](https://ifsh-kmu.ir/wp-content/uploads/2024/02/دکتر-فصیحی-هرندی-150x150.jpg)
![دکتر نقیب زاده](https://ifsh-kmu.ir/wp-content/uploads/2023/11/دکتر-نقیب-زاده-150x150.jpg)
![ملیحه](https://ifsh-kmu.ir/wp-content/uploads/2023/12/ملیحه-150x150.jpg)
رویدادها
نشست تخصصی
اولین جلسه همفکری و هماندیشی پیرامون مسائل و چالشهای نخبگان در استان، سهشنبه ۲۱ شهریور ماه در محل پژوهشکده و با حضور جمعی از اعضای بنیاد نخبگان استان، اعضای هیئتعلمی و پژوهشگران برگزار شد.
در این جلسه، مهمترین چالشهای نخبگان در استان مورد بحث و نظرخواهی قرار گرفت.
دومین جلسه همفکری و هماندیشی هیئت اندیشهورز شبکهسازی و توانمندسازی نخبگان با موضوع «درماندگی آموختهشده» و با سخنرانی دکتر حمیدرضا رشیدی پزشک و از اعضای بنیاد نخبگان استان کرمان برگزار شد.
درماندگی آموختهشده (به انگلیسی Learned helplessness) در دانش روانشناسی به شرایطی اشاره میکند که در آن افراد بر پایۀ تجربۀ گذشته (مانند سرکوفتها و ناکامیهای مستمر و طولانی و مداوم) به این نتیجه میرسند که کوشش را با پیشرفت مرتبط نمیدانند. آنها یادگیرندگانی هستند که فکر میکنند اگر هر کاری انجام دهند، به موفقیت دست نمییابند.
این موضوع نخستینبار توسط مارتین سلیگمن مطرح شد. درماندگی آموخته شده یکی از چالشهای اساسی جامعه نخبگان ایران است.
معمولا از سنین کودکی ممکن است فرد دچار چنین وضعیتی شود. زمانی که کودک در سنین پایین از پدر، مادر یا اطرافیان درخواست کمک میکند و با بیتوجهی از سوی آنها مواجه میشود، نمیتواند چالشهای کوچک خود را حل کند.
در صورت تکرار این رفتار توسط اطرافیان، کودک به مرور درماندگی خود آموخته را تجربه میکند.
در سنین بالاتر این وضعیت خود را به صورت احساس بیارزش بودن و ناتوانی نشان میدهد. برخی محققان هم معتقد هستند که در برخی موارد پیش زمینههای ژنتیکی میتواند در بروز چنین حالتهایی نقش داشته باشد.
باید در نظر داشته باشیم که درخودماندگی آموختهشده نیز مانند افسردگی یا هر بیماری دیگری دارای سطوح مختلفی است و
افراد ممکن است چنین حالتهایی را در در سطوح مختلف تجربه کنند.
علل متعددی را میتوان برای این درماندگی ذکر کرد. از جمله :
✔ تلاشهای به نتیجه نرسیده قبلی
✔ ایجاد باور عدم کنترل
✔ سطح توقعات بالا
✔ ایده آل گرایی
✔ تفاوت بین سطح توقعات و جایگاه کنونی
✔ فقدان مهارتهای تابآوری
✔ عدم توانایی درخواست کمک
✔ ایزوله شدن اجتماعی
✔ آگاهی بالاتر نسبت به معضلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی
دانلود فایل درماندگی آموخته شده